Zapchany DPF, jak to zdiagnozować?

Zapchany DPF, jak to zdiagnozować?

DPF (Diesel Particulate Filter) to filtr cząstek stałych, który jest stosowany w samochodach z silnikami Diesla, aby ograniczyć emisję szkodliwych cząstek stałych (PM) do środowiska.

Filtr DPF działa poprzez wchłanianie cząstek stałych, które powstają podczas spalania oleju napędowego w silniku, i przechowywanie ich wewnątrz filtra. Cząstki stałe są regularnie usuwane z filtra poprzez proces termiczny zwany regeneracją, w którym filtr jest ogrzewany do wysokiej temperatury, co powoduje ich spalenie.

Najczęstsze błędy towarzyszące usterkom filtra DPF

Usterki związane z filtrem cząstek stałych (DPF) generują liczne kody DTC. Poniżej znajdują się najczęściej spotykane błędy:

1. Błędy wskazujące na zablokowanie DPF:

P242F: Nadmiar sadzy w filtrze DPF.

P2002: Zbyt niska skuteczność filtra DPF (Bank 1).

P2003: Zbyt niska skuteczność filtra DPF (Bank 2).

2. Błędy związane z regeneracją DPF:

P244A: Wydajność układu regeneracji filtra DPF (Bank 1) - zbyt niska.

P244B: Wydajność układu regeneracji filtra DPF (Bank 1) - zbyt wysoka.

P2458: Regeneracja DPF trwa zbyt długo.

P2459: Zbyt częsta regeneracja DPF.

3. Błędy czujników różnicy ciśnień:

P2452: Problem z czujnikiem różnicy ciśnień DPF – sygnał niski.

P2453: Problem z czujnikiem różnicy ciśnień DPF – sygnał wysoki.

P2454: Czujnik różnicy ciśnień DPF – niski sygnał wejściowy.

P2455: Czujnik różnicy ciśnień DPF – wysoki sygnał wejściowy.

4. Błędy czujnika temperatury spalin:

P0544: Problem z czujnikiem temperatury spalin (Bank 1, czujnik 1).

P0546: Czujnik temperatury spalin – sygnał wysoki.

P2031: Problem z czujnikiem temperatury spalin (przed DPF).

P2033: Problem z czujnikiem temperatury spalin (za DPF).

5. Błędy jakości paliwa/adblue wpływające na DPF:

P229F: Problem z czujnikiem NOx (wpływający na skuteczność DPF).

P20EE: Niewystarczająca skuteczność systemu redukcji NOx – wpływ na DPF.

P207F: Jakość AdBlue niewłaściwa – może wpływać na regenerację DPF.

6. Błędy ogólne związane z systemem DPF:

P141F: Problem z funkcją filtra DPF – przekroczony limit emisji.

P2463: Zbyt wysoki poziom sadzy w DPF.

P246C: Czujnik różnicy ciśnień wskazuje na problem z wydajnością DPF.

P24A4: Problem z odczytem różnicy ciśnień lub temperatury w układzie DPF.

7. Błędy z układami współpracującymi:

P0299: Niedostateczne doładowanie turbosprężarki – wpływ na skuteczność DPF.

P0101: Problem z przepływomierzem (MAF) – zaburzenia regeneracji DPF.

P0401: Zbyt niski przepływ w układzie EGR – wpływający na obciążenie DPF.

Najczęstsze przyczyny błędów DPF:

  1. Zablokowanie filtra DPF:

Krótkie trasy, brak możliwości pełnej regeneracji.

Nadmierna ilość sadzy z powodu niesprawnego układu wtryskowego lub turbosprężarki.

  1. Niesprawność czujników:

Uszkodzony czujnik różnicy ciśnień lub czujnik temperatury spalin.

  1. Nieprawidłowa regeneracja:

Zanieczyszczenie układu dolotowego lub niesprawne wtryskiwacze.

  1. Problem z paliwem:

Słaba jakość paliwa lub AdBlue (w pojazdach z SCR).

Diagnostyka DPF:

Główne parametry jakie musisz sprawdzić to ciśnienie różnicowe na filtrze DPF odczytywane przez tak zwaną "różnicówkę", ciśnienie wsteczne DPF (najczęściej samochody BMW), temperatury na filtrze DPF i obliczoną masę sadzy i popiołów. Dla każdego samochodu parametry graniczne mogą się różnić, dlatego warto monitorować normalne warunki pracy swojego DPF na bieżąco np. dzięki dedykowanym aplikacjom lub uniwersalnym testerom diagnostycznym jak SDprog.

Systematyczna diagnostyka i konserwacja systemu DPF, a także monitorowanie poziomu sadzy w filtrze, mogą zapobiec poważniejszym awariom i kosztownym naprawom.

Powrót do blogu