
Zapchany DPF, jak to zdiagnozować?
Share
DPF (Diesel Particulate Filter) to filtr cząstek stałych, który jest stosowany w samochodach z silnikami Diesla, aby ograniczyć emisję szkodliwych cząstek stałych (PM) do środowiska.
Filtr DPF działa poprzez wchłanianie cząstek stałych, które powstają podczas spalania oleju napędowego w silniku, i przechowywanie ich wewnątrz filtra. Cząstki stałe są regularnie usuwane z filtra poprzez proces termiczny zwany regeneracją, w którym filtr jest ogrzewany do wysokiej temperatury, co powoduje ich spalenie.
Najczęstsze błędy towarzyszące usterkom filtra DPF
Usterki związane z filtrem cząstek stałych (DPF) generują liczne kody DTC. Poniżej znajdują się najczęściej spotykane błędy:
1. Błędy wskazujące na zablokowanie DPF:
P242F: Nadmiar sadzy w filtrze DPF.
P2002: Zbyt niska skuteczność filtra DPF (Bank 1).
P2003: Zbyt niska skuteczność filtra DPF (Bank 2).
2. Błędy związane z regeneracją DPF:
P244A: Wydajność układu regeneracji filtra DPF (Bank 1) - zbyt niska.
P244B: Wydajność układu regeneracji filtra DPF (Bank 1) - zbyt wysoka.
P2458: Regeneracja DPF trwa zbyt długo.
P2459: Zbyt częsta regeneracja DPF.
3. Błędy czujników różnicy ciśnień:
P2452: Problem z czujnikiem różnicy ciśnień DPF – sygnał niski.
P2453: Problem z czujnikiem różnicy ciśnień DPF – sygnał wysoki.
P2454: Czujnik różnicy ciśnień DPF – niski sygnał wejściowy.
P2455: Czujnik różnicy ciśnień DPF – wysoki sygnał wejściowy.
4. Błędy czujnika temperatury spalin:
P0544: Problem z czujnikiem temperatury spalin (Bank 1, czujnik 1).
P0546: Czujnik temperatury spalin – sygnał wysoki.
P2031: Problem z czujnikiem temperatury spalin (przed DPF).
P2033: Problem z czujnikiem temperatury spalin (za DPF).
5. Błędy jakości paliwa/adblue wpływające na DPF:
P229F: Problem z czujnikiem NOx (wpływający na skuteczność DPF).
P20EE: Niewystarczająca skuteczność systemu redukcji NOx – wpływ na DPF.
P207F: Jakość AdBlue niewłaściwa – może wpływać na regenerację DPF.
6. Błędy ogólne związane z systemem DPF:
P141F: Problem z funkcją filtra DPF – przekroczony limit emisji.
P2463: Zbyt wysoki poziom sadzy w DPF.
P246C: Czujnik różnicy ciśnień wskazuje na problem z wydajnością DPF.
P24A4: Problem z odczytem różnicy ciśnień lub temperatury w układzie DPF.
7. Błędy z układami współpracującymi:
P0299: Niedostateczne doładowanie turbosprężarki – wpływ na skuteczność DPF.
P0101: Problem z przepływomierzem (MAF) – zaburzenia regeneracji DPF.
P0401: Zbyt niski przepływ w układzie EGR – wpływający na obciążenie DPF.
Najczęstsze przyczyny błędów DPF:
-
Zablokowanie filtra DPF:
Krótkie trasy, brak możliwości pełnej regeneracji.
Nadmierna ilość sadzy z powodu niesprawnego układu wtryskowego lub turbosprężarki.
-
Niesprawność czujników:
Uszkodzony czujnik różnicy ciśnień lub czujnik temperatury spalin.
-
Nieprawidłowa regeneracja:
Zanieczyszczenie układu dolotowego lub niesprawne wtryskiwacze.
-
Problem z paliwem:
Słaba jakość paliwa lub AdBlue (w pojazdach z SCR).
Diagnostyka DPF:
Główne parametry jakie musisz sprawdzić to ciśnienie różnicowe na filtrze DPF odczytywane przez tak zwaną "różnicówkę", ciśnienie wsteczne DPF (najczęściej samochody BMW), temperatury na filtrze DPF i obliczoną masę sadzy i popiołów. Dla każdego samochodu parametry graniczne mogą się różnić, dlatego warto monitorować normalne warunki pracy swojego DPF na bieżąco np. dzięki dedykowanym aplikacjom lub uniwersalnym testerom diagnostycznym jak SDprog.
Systematyczna diagnostyka i konserwacja systemu DPF, a także monitorowanie poziomu sadzy w filtrze, mogą zapobiec poważniejszym awariom i kosztownym naprawom.