Usterka EGR i co dalej ?

Usterka EGR i co dalej ?

EGR (Exhaust Gas Recirculation) to system recyrkulacji spalin, który jest stosowany w samochodach w celu obniżenia emisji szkodliwych substancji, takich jak dwutlenek azotu (NOx) i tlenki węgla (CO).

System działa poprzez powtórne przesłanie części spalin z wydechu do komory spalania, co zmniejsza temperaturę i ilość tlenu dostarczanego do silnika. W rezultacie, ilość dwutlenku azotu powstającego podczas spalania jest ograniczona.

Najczęstsze błędy towarzyszące usterkom układu EGR

Przy usterkach zaworu recyrkulacji spalin (EGR) najczęściej spotykane kody DTC to:

1. Błędy związane z nieprawidłową pracą zaworu EGR:

P0400: Niewłaściwy przepływ w układzie EGR.

P0401: Zbyt niski przepływ w układzie EGR.

P0402: Zbyt wysoki przepływ w układzie EGR.

P0403: Problem z obwodem sterowania zaworu EGR.

P0404: Nieprawidłowy zakres/praca zaworu EGR.

P0405: Zbyt niskie napięcie czujnika pozycji EGR.

P0406: Zbyt wysokie napięcie czujnika pozycji EGR.

2. Błędy związane z czujnikiem temperatury spalin:

P0410: Czujnik temperatury spalin wskazuje błąd pracy w układzie EGR.

P2031: Czujnik temperatury spalin przed układem EGR nieprawidłowy.

P2032: Zbyt niski sygnał z czujnika temperatury spalin.

3. Błędy związane z przepustnicą lub przepływem powietrza:

P0299: Problem z ciśnieniem doładowania (pośrednio związane z EGR).

P0101: Problem z przepływomierzem powietrza (MAF) – wpływający na pracę EGR.

P0105: Problem z czujnikiem ciśnienia w układzie dolotowym (MAP).

4. Błędy związane z układem elektrycznym sterowania EGR:

P0489: Niski sygnał sterowania zaworem EGR.

P0490: Wysoki sygnał sterowania zaworem EGR.

P2141: Problem z obwodem elektrycznym zaworu EGR.

5. Błędy systemowe dotyczące EGR:

P1404: Zawór EGR zacięty w pozycji zamkniętej.

P1406: Zawór EGR zacięty w pozycji otwartej.

P1497: Problem z regulacją pozycji zaworu EGR.

6. Błędy związane z DPF i ich związek z EGR:

P242F: Zbyt wysoki poziom sadzy w filtrze DPF (pośrednio związane z niedziałającym EGR).

P2002: Niewystarczająca skuteczność DPF – możliwa przyczyna to uszkodzenie EGR.

7. Inne błędy:

P2413: Niewłaściwa wydajność układu EGR/DPF.

P2457: Problem z chłodnicą EGR – niewłaściwa wydajność.

Przyczyny tych błędów:

Nagromadzenie sadzy i zanieczyszczeń w kanale EGR.

Zacięcie zaworu EGR (w pozycji otwartej lub zamkniętej).

Uszkodzenie elektryczne lub mechaniczne zaworu EGR.

Problemy z czujnikami związanymi z przepływem spalin lub powietrza.

Regularne czyszczenie lub wymiana zaworu EGR oraz dbanie o stan filtra DPF i układu dolotowego pozwala na uniknięcie większości tych problemów. W diagnostyce warto również uwzględnić możliwe zależności między układami.

Powrót do blogu