Silniki 3.0 TDI i problemy z ciśnieniem oleju

Silniki 3.0 TDI i problemy z ciśnieniem oleju

Silniki 3.0 TDI to wyjątkowe jednostki napędowe, ale jak każde niemieckie arcydzieło, mają swoje wyzwania wynikające z przekombinowania. Jednym z najczęściej omawianych tematów jest ciśnienie oleju, które odgrywa kluczową rolę w trwałości tych silników. Oto kilka ciekawych faktów, które warto znać:
1. Problemy z niskim ciśnieniem w silnikach CRT
W modelach CRT często dochodzi do spadku ciśnienia oleju, co może prowadzić do poważnych awarii, takich jak zatarcia wału korbowego czy uszkodzenie panewek. Producent starał się to zniwelować, ale w starszych modelach problem występuje częściej.
2. Zaawansowana regulacja ciśnienia oleju
Silniki 3.0 TDI mają płynną regulację ciśnienia oleju, sterowaną elektronicznie za pomocą zaworu. To znacznie bardziej zaawansowane rozwiązanie niż w starszych jednostkach.
3. Modyfikacje oprogramowania – proste rozwiązanie dużych problemów
Zmiana map ciśnienia oleju w sterowniku silnika pozwala podnieść jego wartości, co wydłuża żywotność jednostki. W silnikach CRT ciśnienie fabryczne bywało zbyt niskie – producent w nowszych modelach (DNA) wprowadził poprawki w oprogramowaniu, podnosząc wartości ciśnienia.
4. Dlaczego ciśnienie było obniżane?
Ekologia. Obniżenie ciśnienia oleju miało zmniejszyć emisję spalin, ale niestety odbyło się to kosztem trwałości silnika. Wpływ takich kompromisów ekologicznych odczuli właściciele modeli CRT.
5. Diagnostyka i koszty
Sprawdzenie ciśnienia oleju jest proste – wystarczy komputer diagnostyczny, np. VCDS. Modyfikacje map ciśnienia to koszt kilkuset złotych, podczas gdy wymiana silnika na nowszy model to już wydatek rzędu 40 - 50 tys.
Wnioski?
Podniesienie ciśnienia oleju to jedno z najprostszych rozwiązań poprawiających trwałość silników 3.0 TDI. Jednak kompleksowe podejście wymaga również dbałości o regularną wymianę oleju i inne aspekty konserwacji.
Na screenie log z ciśnienia oleju po modyfikacji, zarówno na biegu jałowym jak i podczas jazdy z niskim obciążeniem utrzymuje około 1,5bar
Masz pytania o modyfikacje? Chcesz wiedzieć więcej o diagnostyce?
Zapraszamy do kontaktu – chętnie pomożemy!
Powrót do blogu