
Usterka Adblue i co dalej?
Share
System SCR (Selective Catalytic Reduction) z AdBlue to technologia redukcji emisji dwutlenku azotu (NOx) w samochodach ciężarowych i autobusach oraz osobowych.
System SCR działa w ten następujący sposób, do spalin dodawany jest czynnik AdBlue, czyli roztwór mocznika (urea), który jest katalizatorem reakcji chemicznej z NOx. W rezultacie, NOx jest redukowane do azotu i wodoru. AdBlue jest dodawane do spalin przed katalizatorem, a następnie wtryskiwane do specjalnego katalizatora SCR, gdzie dochodzi do reakcji chemicznej i redukcji emisji NOx.
Najczęstsze błędy towarzyszące usterkom układu SCR Adblue:
Przy systemach AdBlue (SCR, Selective Catalytic Reduction) najczęściej spotykane są następujące błędy diagnostyczne (DTC):
1. Błędy związane z czujnikami NOx:
P2200 - P2204: Problemy z obwodem czujnika NOx.
P229F: Usterka czujnika NOx.
P2A00: Problem z czujnikiem NOx, sygnał poza zakresem.
P204F: Niewłaściwa wydajność systemu redukcji NOx.
2. Błędy układu dozowania AdBlue:
P20E8: Niskie ciśnienie w układzie AdBlue.
P20E9: Zbyt wysokie ciśnienie w układzie AdBlue.
P2047 - P2049: Problem z obwodem wtryskiwacza AdBlue.
P2033: Przegrzanie wtryskiwacza AdBlue.
3. Błędy związane z jakością lub obecnością AdBlue:
P207F: Jakość AdBlue niezgodna z wymaganiami.
P20EE: Nieprawidłowa wydajność katalizatora SCR (często powiązana z jakością AdBlue).
P203F: Niski poziom AdBlue w zbiorniku.
4. Błędy czujnika temperatury i poziomu AdBlue:
P205B - P205D: Problemy z czujnikiem poziomu AdBlue.
P206A: Niewłaściwy sygnał z czujnika jakości płynu AdBlue.
P20BD - P20BF: Usterka czujnika temperatury płynu AdBlue.
5. Błędy związane z pompą AdBlue:
P20E0 - P20E2: Problem z pracą pompy AdBlue.
P20C0: Zacięcie mechaniczne pompy AdBlue.
6. Błędy systemowe:
P16CF: Problem z komunikacją w systemie AdBlue.
P2BA9: Przekroczony limit emisji NOx - problem z systemem SCR.
7. Inne błędy związane z AdBlue:
P2032 - P2034: Czujnik temperatury gazów wydechowych przed/za katalizatorem SCR.
P2002: Niewłaściwa skuteczność filtra cząstek stałych (pośrednio związany z AdBlue).
P249C: Problemy z systemem wtrysku reduktanta (np. zamarzanie AdBlue).